Wednesday, June 10, 2009

AnaK DatO VS cUcu AtoK

hidup seperti mat saleh.. gorgeous??
hidup seperti orang melayu.. oh, my GOD??

ape la..

andai kate aku anak kepada seorang usahawan bertitle DATO'. taknak aku. name pon lagi macam DATUK. seperti seseorang yang tak perlu berusaha untuk mendapatkan sesuatu.
ade duit, sume ko dapat. dgn kate lain, MONEY'S TALK..

tapi..

andai kate aku cucu kepada seorang ATOK. hehehe.. atok akan ajar aku ape itu erti berusaha untuk maju. dalam pada itu, aku turut diajar mengenali erti penat lelah dan asam garam kehidupan. so, kalo nak pape kene sabar la yeh.. dan teruskan perjuangan anda.

ade sesetengah orang kate, anak Dato' ni lebih bijak dan pandai dari cucu atok.. apekah benar kenyataan ini?? maybe.. tapi.. penah ke anak Dato' masuk list lam malaysian's top student?? em.. lupe lak. anak Dato' xblaja kat malaysia. dorang g overseas terus. tapi kalo cucu atok nak g overseas macam anak Dato', kene usaha tau. dan jangan nakal2.

cucu atok ni adalah lebih femes daripada anak Dato'. buktinya 1 daripada perbualan atok dan cucunya menjadi perbualan di mase kini...

"atok.. ni siput ape??"
"ni siput babi.."
"siput ape??"
"siput babi sayang.."
"siput ape??"
"siput la babi!"

dan adekah anak dato' xfemes?? bukan tu maksud aku.. femes gak.. tapi lam bab lain la. contoh di bahagian office or whatever...

maaf.. aku dok kat kampung.. so, xde dengar lagi perbualan mereka..

anak Dato' ni lebih di-neglected berbanding cucu atok. kerana ini hidup mereka lebih berdikari dan suka makan kari. walaupun begitu, cucu atok juga boleh makan kari. tapi kene masak sendiri la. (ape aku melalut ni??)

cucu atok juga harus pandai berjimat cermat. kerana itu mereka lebih kedekut dan sangat suka makan burger. anak Dato' tak perlu sume tu. pizza dan western food jadi pilihan.

so... boleh kita buat perbandingan antara keduanya ini. mana 1 kah anda? renungkan...

No comments:

background